Facebook fungerar finfint för flitiga förfäderforskare!

Facebook fungerar finfint för flitiga förfäderforskare!

Hur ofta har man inte gått och funderat på att starta en hemsida för sina forskningsresultat, en plats där man stolt kan presentera sina släktutredningar, gama fotografier, dokument, teorier och berättelser? Tyvärr brukar man inte komma så värst mycket längre än till just funderingar. Det är för krångligt! Tröskeln är för hög! 

Av och till kommer det erbjudanden om att lägga in sina forskningsresultat på olika megasajter som My Heritage, Ancestry eller Geneanet – allt via genealogispråket GEDCOM – men det förutsätter för det första att man har hela sin forskning inknappad i något släktforskningsprogram (vem har det?) och för det andra att man verkligen vill överlämna hela sitt med möda och ibland stora kostnader sammanbragta material ”Att skrynklas ned af obekanta händer”. Att släppa kontrollen. 

Men när nöden är som störst är hjälpen som närmast. 

Det slog mig för någon tid sedan att vi faktiskt redan har det hjälpmedel vi behöver för att presentera och diskutera våra olika släkter eller släktforskningsprojekt; 

FACEBOOK

Säkert är det många av mina läsare som nu rynkar på näsan och frågar sig hur detta ofta förkättrade sociala medium kan ha något som helst med seriös släktforskning att göra. När Anna-Lena Hultman och jag år 2009 tog med ett kapitel om Facebook i vår handbok EMIGRANTFORSKNING, var det många som menade att vi var ute och cyklade. Det var vi inte. Facebook är ett utomordentligt bra redskap om man vill hitta borttappade grenar av sin släkt i USA och i andra länder, eller för att återknyta och täta till kontakterna med dem man redan har hittat. 

Det är så enkelt att starta en släktsida, en s.k. grupp, på Facebook och successivt fylla den med innehåll. Gratis är det dessutom. Man inbjuder släktingar och andra intresserade att vara med, och publicerar sedan lagoma bitar, gärna med någon sorts kontinuitet så att gruppen hela tiden lever. Som ringar på vattnet sprider sig nyheten om denna grupp och särskilt roligt är det naturligtvis om nya grenar eller avlägsna släktingar i andra länder så småningom hakar på. Själv har jag valt att genomgående använda engelska på mina släktsidor – detta för att inte stänga ute alla släktingar i Amerika och annorstädes – men givetvis kan man också hålla den på svenska eller göra den tvåspråkig. 

I höstas, sporrad av plötsliga arkivfynd, startade jag en sådan Facebookgrupp för släkten Piculell 

https://www.facebook.com/groups/1398348817052588/1533024513585017/?comment_id=1533028670251268&notif_t=group_comment

och i veckan fick släkten Pilo sin egen sida 

https://www.facebook.com/groups/480418385442458/?fref=ts

Längst upp bland inläggen ”fäster” man en liten presentation av temat och syftet med sidan, kanske också en översiktlig stamtavla, och väljer sedan vilka som skall få tillgång till gruppen; vänner kanske, eller särskilt inbjudna, eller om den rent av skall vara offentlig, på det att så många släktingar som möjligt skall hitta fram till den. 

Gamla fotografier är naturligtvis självskrivna för varje släktsida på Facebook, och de bilder du lägger in inspirerar säkert många av dina släktingar att själva börja rota i album och skokartonger efter fler. 

Stamtavlorna eller släktöversikterna specialkonstruerar jag i Indesign. Det går säkert bra med andra layout-program också, eller i värsta fall med Word, men fungerar sämre med gängse släktforskningsprogram. När jag är nöjd med Indesign-filen konverterar jag den till en PDF, som jag sedan gör om till JPEG, så att Facebook inte skall spotta och fräsa. Här ett exempel:  

Overview.pdf

b2ap3_thumbnail_Overview.jpgb2ap3_thumbnail_Overview.jpg

 

Man skall, som alltid på Internet, avhålla sig från att publicera text och bilder som rör nu levande personer, men i övrigt är det bara att skyffla ut, experimentera, lägga till och dra ifrån, precis som man vill. Ofta blir resultatet mycket lyckat, och många är de förtjusta utrop som inkommer från de släktingar, som upptäckt gruppen eller blivit inbjudna att vara med. Det är roligt med alla dessa kontakter, och det är också härligt att få en ”publik” för all den information man under åren lyckats knåpa ihop. 

Rubriken ovan – den sjuordiga allitterationen – fick jag kämpa länge med innan jag blev nöjd. Helt utanför ämnet kan jag inte låta bli att avrunda med en betydligt längre allitteration, tillika dubbel-limerick, om den olycklige frisören från den tyska ön Föhr, diktad av min bror, Clas Rosvall, som en av 28, en för varje bokstav i alfabetet, i samlingen ROSVALLITTERATIONER:

 

Fem frejdiga fröknar från Föhr

förför Föhrs försynte frisör.

Fröknarnas fumliga

famntagsförsumliga

fästmän frisören förhör.

 

Förtvivlad försöker förförd frisör

fåfängt förklara förlöpningen. För

förståelse fönar

friserar, förskönar. 

Förgäves! Finito frisören från Föhr.

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

Det gick en isande kall vindil genom påskidyllen
Livsberättelser i dödboken
 

Kommentarer 9

Eva Mörck den måndag, 06 april 2015 09:23

Intressant hur du använt Facebook, ska titta mer på detta. Efter en kusinträff har vi lagt upp en sluten grupp där vi kan minnas våra föräldrar, barndom mm och vi två i gruppen som släktforskar berättar lite om vårt gemensamma familjeträd. Men märker att detta fyller mer ett socialt syfte bland oss kusiner som träffades mycket som barn. Däremot har jag lärt mig att ju mer man söker, informerar på nätet ju mer napp får man. Utnyttjade Ancestry under en period och fick då ett meddelande från en helt okänd person som började med orden "Oh my God, are you related to ..." Meddelandet var från en kvinna i min ålder från södra USA som berättade att hennes farfar var gift med min mammas kusin. Kusinen var den här kvinnans bonusfarmor och den bäst tänkbara sådan. Hennes berättelse om min släkting och hennes farfar och övriga familj och min berättelse om två unga män, bröder till min morfar, som utvandrade på 1870- och 1880 talet blev början på vår vänskap över nätet (mail och Facebook). Jag är fortfarande amatör i släktforskning men har från allra första början lagt in allt jag hittar i ett släktforskningsprogram och där finns nu 1500 personer. Eftersom jag har Mac blev det först Reunion och nu har jag gått över till Mac Family Tree. Den sistnämnda ska vara så enkel att man endast med en knapptryckning ska kunna lägga upp den på nätet. Dock har jag inte provat än eftersom jag vill få fram vissa frågetecken om några anor först. Tyvärr kan man inte på den webbsidan skriva in eller föra över texter. Det blir enbart släktträd. Lite synd, eftersom mitt största nöje är att hitta så mycket som möjligt om mina anor och få ihop levnadsbeskrivningar. Det kan man ju om man skapar en egen hemsida. Det finns sådana med ganska enkla mallar och det fungerade med överföring från Reunion. Jag har lagt upp en som heter evasanor.n.nu dock inte färdig i texten och inte helt okej. Men för mig går släktforskning hand i hand med nöjet att skapa ett läsbart och överskådligt material, antingen i bokform eller webbaserat medium. Apropå luckor och frågetecken - skulle behöva lite hjälp med framför allt två sådana. Är det något som man skulle kunna fråga dig nestorn Ted om?

Intressant hur du använt Facebook, ska titta mer på detta. Efter en kusinträff har vi lagt upp en sluten grupp där vi kan minnas våra föräldrar, barndom mm och vi två i gruppen som släktforskar berättar lite om vårt gemensamma familjeträd. Men märker att detta fyller mer ett socialt syfte bland oss kusiner som träffades mycket som barn. Däremot har jag lärt mig att ju mer man söker, informerar på nätet ju mer napp får man. Utnyttjade Ancestry under en period och fick då ett meddelande från en helt okänd person som började med orden "Oh my God, are you related to ..." Meddelandet var från en kvinna i min ålder från södra USA som berättade att hennes farfar var gift med min mammas kusin. Kusinen var den här kvinnans bonusfarmor och den bäst tänkbara sådan. Hennes berättelse om min släkting och hennes farfar och övriga familj och min berättelse om två unga män, bröder till min morfar, som utvandrade på 1870- och 1880 talet blev början på vår vänskap över nätet (mail och Facebook). Jag är fortfarande amatör i släktforskning men har från allra första början lagt in allt jag hittar i ett släktforskningsprogram och där finns nu 1500 personer. Eftersom jag har Mac blev det först Reunion och nu har jag gått över till Mac Family Tree. Den sistnämnda ska vara så enkel att man endast med en knapptryckning ska kunna lägga upp den på nätet. Dock har jag inte provat än eftersom jag vill få fram vissa frågetecken om några anor först. Tyvärr kan man inte på den webbsidan skriva in eller föra över texter. Det blir enbart släktträd. Lite synd, eftersom mitt största nöje är att hitta så mycket som möjligt om mina anor och få ihop levnadsbeskrivningar. Det kan man ju om man skapar en egen hemsida. Det finns sådana med ganska enkla mallar och det fungerade med överföring från Reunion. Jag har lagt upp en som heter evasanor.n.nu dock inte färdig i texten och inte helt okej. Men för mig går släktforskning hand i hand med nöjet att skapa ett läsbart och överskådligt material, antingen i bokform eller webbaserat medium. Apropå luckor och frågetecken - skulle behöva lite hjälp med framför allt två sådana. Är det något som man skulle kunna fråga dig nestorn Ted om?
Ted Rosvall den måndag, 06 april 2015 09:37

NESTOR??Nu känner jag mig som Methusalem ...Men jag säger som Nalle Puh; Jag är en man i mina bästa år!Föreslår att du lägger upp dina luckor och frågetecken på Anbytarforum - så kan både jag och andra ivriga forskare kanske hjälpa dig med dem.Intressant att läsa om dina egna publiceringsförsök!

NESTOR??Nu känner jag mig som Methusalem ...Men jag säger som Nalle Puh; Jag är en man i mina bästa år!Föreslår att du lägger upp dina luckor och frågetecken på Anbytarforum - så kan både jag och andra ivriga forskare kanske hjälpa dig med dem.Intressant att läsa om dina egna publiceringsförsök!
Jan Suhr den måndag, 06 april 2015 10:29

Facebook är bra på sitt sätt men för det här ändamålet finns det stora brister. Först och främst låser man besökarna till enbart Facebook-användare. För det andra så är sökbarheten begränsad, Google hittar inte lika lätt om den gör det alls. Med många inlägg i gruppen blir det snart oöverskådligt om man vill hitta äldre inlägg, även om man kan söka i gruppen. En del som gör inlägg kan begränsa sitt innehåll till att bara synas för vissa, andra kan av olika anledningar blockerat en användare och missar då det inlägget.En riktig hemsida är således mycket bättre, man har själv kontroll över innehållet. Det finns enkla hemsidesystem idag som gör det lika enkelt som att skriva ett worddokument. Och framför allt, man når ALLA som kan surfa på internet och Google hittar allt ditt material och gör det sökbart. Och man kan styra utseendet efter smak och tycke. En riktig hemsida kostar förvisso lite pengar i årliga avgifter men det rör sig om några hundralappar per år, bra mycket mindre än vad vi lägger ut på olika tjänster för vår forskning.Min egen hemsida genererar 30-50 besökare per dag och jag får mail då och då från personer som jag är släkt med. De har hittat min sida när de Googlar på någon gammal släktings namn, eller sitt eget. Hela mitt släktträd är sökbart där. I en del fall har det get mig uppgifter som skulle varit svårt att få fram annars. Några gånger har man påpekat felaktigheter som jag kunnat rätta.

Facebook är bra på sitt sätt men för det här ändamålet finns det stora brister. Först och främst låser man besökarna till enbart Facebook-användare. För det andra så är sökbarheten begränsad, Google hittar inte lika lätt om den gör det alls. Med många inlägg i gruppen blir det snart oöverskådligt om man vill hitta äldre inlägg, även om man kan söka i gruppen. En del som gör inlägg kan begränsa sitt innehåll till att bara synas för vissa, andra kan av olika anledningar blockerat en användare och missar då det inlägget.En riktig hemsida är således mycket bättre, man har själv kontroll över innehållet. Det finns enkla hemsidesystem idag som gör det lika enkelt som att skriva ett worddokument. Och framför allt, man når ALLA som kan surfa på internet och Google hittar allt ditt material och gör det sökbart. Och man kan styra utseendet efter smak och tycke. En riktig hemsida kostar förvisso lite pengar i årliga avgifter men det rör sig om några hundralappar per år, bra mycket mindre än vad vi lägger ut på olika tjänster för vår forskning.Min egen hemsida genererar 30-50 besökare per dag och jag får mail då och då från personer som jag är släkt med. De har hittat min sida när de Googlar på någon gammal släktings namn, eller sitt eget. Hela mitt släktträd är sökbart där. I en del fall har det get mig uppgifter som skulle varit svårt att få fram annars. Några gånger har man påpekat felaktigheter som jag kunnat rätta.
Eva Mörck den måndag, 06 april 2015 11:55

Jan! Snabbt tittat på din hemsida om släktforskning. Jag tycker den är riktigt bra, lagom och trevlig intro, överskådligt släktträd och framför allt att du har berättelser. Tänker mig att den inte är svår att lägga upp och hantera?! Titta gärna in på min, se ovan, och tacksam för synpunkter. Tekniskt har jag nog inte kommit så långt och jag vill ha möjlighet till underrubriker under "Berättelser" för här har jag en hel del material som jag tror intresserar och roar mina läsare. Håller helt med dig om att en hemsida är att föredra framför Facebook eftersom det sista är begränsat till användare. Men ändå kanske passar några. Hör gärna av dig!

Jan! Snabbt tittat på din hemsida om släktforskning. Jag tycker den är riktigt bra, lagom och trevlig intro, överskådligt släktträd och framför allt att du har berättelser. Tänker mig att den inte är svår att lägga upp och hantera?! Titta gärna in på min, se ovan, och tacksam för synpunkter. Tekniskt har jag nog inte kommit så långt och jag vill ha möjlighet till underrubriker under "Berättelser" för här har jag en hel del material som jag tror intresserar och roar mina läsare. Håller helt med dig om att en hemsida är att föredra framför Facebook eftersom det sista är begränsat till användare. Men ändå kanske passar några. Hör gärna av dig!
Jan Suhr den onsdag, 08 april 2015 15:21

Ja Eva din sida är bra, med hemsidor är det ju innehållet som räknas och också det som är svårast att få till. Jag har tur att det redan finns mycket dokumentation om min släkt, jag har fått gamla brev där det äldsta är daterat 1881. Och sen finns det några i generationen före mig som fortfarande är i livet.Det jag saknar på din hemsida är kontaktinformation till dig, det är därför jag skriver här Andra syften med Facebook är ju att hitta personer och där fyller det så klart en funktion.Ted! Kan du skriva här på bloggen så kan du också fylla på innehåll i en hemsida. Det finns ju färdiga tjänster att hyra där man får allt och själv bara behöver fylla på med bild och text. Det är inte svårt.Sen kan man bygga på med program som visar släktträd osv.För min egen del så jobbar jag en del med hemsidor så jag är väl partisk men jag försöker också få det att vara användbart, och framför allt sökbart.Släktforskarföreningarna anordnar ju ibland skrivarkurser, dessa borde kombineras med webpublicering.

Ja Eva din sida är bra, med hemsidor är det ju innehållet som räknas och också det som är svårast att få till. Jag har tur att det redan finns mycket dokumentation om min släkt, jag har fått gamla brev där det äldsta är daterat 1881. Och sen finns det några i generationen före mig som fortfarande är i livet.Det jag saknar på din hemsida är kontaktinformation till dig, det är därför jag skriver här :DAndra syften med Facebook är ju att hitta personer och där fyller det så klart en funktion.Ted! Kan du skriva här på bloggen så kan du också fylla på innehåll i en hemsida. Det finns ju färdiga tjänster att hyra där man får allt och själv bara behöver fylla på med bild och text. Det är inte svårt.Sen kan man bygga på med program som visar släktträd osv.För min egen del så jobbar jag en del med hemsidor så jag är väl partisk men jag försöker också få det att vara användbart, och framför allt sökbart.Släktforskarföreningarna anordnar ju ibland skrivarkurser, dessa borde kombineras med webpublicering.
Ted Rosvall den måndag, 06 april 2015 11:01

Visst är det så, Jan, men om valet står mellan Facebook och ingenting alls, så är det ändå ett ganska lätt val ...Om det hade varit så enkelt och självklart som du antyder att skapa och underhålla en egen hemsida, då skulle miljoner släktforskare redan ha hoppat på det tåget. Det finns en tröskel, och även om den har sänkts med åren, är den uppenbarligen fortfarande för hög för de flesta släktforskare. Bättre då att börja lite trevligt och anspråkslöst med en Facebook-lösning, för att sedan, när man blivit lite varm i kläderna och skaffat sig en publik, ta det stora steget och skapa en egen hemsida för släkten i fråga. Då kan man dessutom lätt kopiera och därmed återvinna valda delar av det som samlat sig i Facebookgruppen, och på så sätt spara arbete.Både ock måste vara bättre än varken eller ...

Visst är det så, Jan, men om valet står mellan Facebook och ingenting alls, så är det ändå ett ganska lätt val ...Om det hade varit så enkelt och självklart som du antyder att skapa och underhålla en egen hemsida, då skulle miljoner släktforskare redan ha hoppat på det tåget. Det finns en tröskel, och även om den har sänkts med åren, är den uppenbarligen fortfarande för hög för de flesta släktforskare. Bättre då att börja lite trevligt och anspråkslöst med en Facebook-lösning, för att sedan, när man blivit lite varm i kläderna och skaffat sig en publik, ta det stora steget och skapa en egen hemsida för släkten i fråga. Då kan man dessutom lätt kopiera och därmed återvinna valda delar av det som samlat sig i Facebookgruppen, och på så sätt spara arbete.Både ock måste vara bättre än varken eller ...
Birgitta Krantz den måndag, 06 april 2015 14:23

Jag har hållit på med släktforskning från och till under ett antal år och sedan ett par månader tillbaka har jag en blogg i Wordpress, där jag bland annat skriver om min släktforskning. Precis som Eva vill jag skriva "berättelser", både sådant jag hört från släktingar när jag var barn och sådant jag själv kommer ihåg. Tyvärr har jag inga äldre släktingar i livet som jag kan "intervjua" - är själv äldsta generationen - och i yngre dagar var intresset inte så stort för de gamlas berättelser. Hittills har jag haft min forskning på "lösblad" och skrivit in en del i Word, men har nu skaffat programmet Mac Family Tree. För min del tycker jag Wordpress fungerar bra. Jag är också med i flera Fb-grupper och när jag gjort något inlägg i bloggen skriver jag om det i lämplig grupp och länkar till min sida birgittakrantz.se.

Jag har hållit på med släktforskning från och till under ett antal år och sedan ett par månader tillbaka har jag en blogg i Wordpress, där jag bland annat skriver om min släktforskning. Precis som Eva vill jag skriva "berättelser", både sådant jag hört från släktingar när jag var barn och sådant jag själv kommer ihåg. Tyvärr har jag inga äldre släktingar i livet som jag kan "intervjua" - är själv äldsta generationen - och i yngre dagar var intresset inte så stort för de gamlas berättelser. Hittills har jag haft min forskning på "lösblad" och skrivit in en del i Word, men har nu skaffat programmet Mac Family Tree. För min del tycker jag Wordpress fungerar bra. Jag är också med i flera Fb-grupper och när jag gjort något inlägg i bloggen skriver jag om det i lämplig grupp och länkar till min sida birgittakrantz.se.
Mats Pettersson den måndag, 06 april 2015 22:43

Allitteration! Kan inte låta bli att ur minnet hämta texten på mitt vykort från en blixtvisit på en ö i Öresund på 1960-talet:Visst viner vinden vid Ven verkligen väldigt våldsamt vid vårens västliga väder. Varför? Vilja våra västliga vänner vredgat vända våra vackra väderöar vertikalt. Vilka vandaler!Vi väljer vaksamt visa vassa värjan!

Allitteration! Kan inte låta bli att ur minnet hämta texten på mitt vykort från en blixtvisit på en ö i Öresund på 1960-talet:[i]Visst viner vinden vid Ven verkligen väldigt våldsamt vid vårens västliga väder. Varför? Vilja våra västliga vänner vredgat vända våra vackra väderöar vertikalt. Vilka vandaler!Vi väljer vaksamt visa vassa värjan![/i]
Dorothy Glantz den tisdag, 07 april 2015 20:15

Jo, Facebook fungera bra. Jag har i min ägo min morfars vigsel bevis. Och inte vilken vigsel bevis som helst: en stor pergament dekorerade med blommor och dylikt. Också med namn på vittne. Jag forskade på dessa namn i Ancestry (han gifte sig i USA), sökte på Facebook och violà där hade jag flera stycken som jag trodde kunde vara... Och visst var det så. Mer och mer blir det för varje år. Dessa personer var vänner och bekanta till Morfar- ett plus i kanten på hans liv utanför själva familjen. Så visst är det värt ett försök. När jag läste Emigrant handboken tyckte jag att det var bara bra att ta med Facebook som en möjlig källa till hjälp. Facebook kan faktiskt användas på ett positivt sätt.

Jo, Facebook fungera bra. Jag har i min ägo min morfars vigsel bevis. Och inte vilken vigsel bevis som helst: en stor pergament dekorerade med blommor och dylikt. Också med namn på vittne. Jag forskade på dessa namn i Ancestry (han gifte sig i USA), sökte på Facebook och violà där hade jag flera stycken som jag trodde kunde vara... Och visst var det så. Mer och mer blir det för varje år. Dessa personer var vänner och bekanta till Morfar- ett plus i kanten på hans liv utanför själva familjen. Så visst är det värt ett försök. När jag läste Emigrant handboken tyckte jag att det var bara bra att ta med Facebook som en möjlig källa till hjälp. Facebook kan faktiskt användas på ett positivt sätt.
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
19 april 2024

Captcha bild