Fri kyrka...?

Norrlandsresa-160

Även om Gustav Vasa införde protestantismen i Sverige mer för att kunna betala sina tyska revoltfinansiärer med guld och silver från de indragna katolska klostren än av religiös övertygelse, så höll lutherska kyrkan svenskarna i ett järngrepp under mycket lång tid.

Först omkring 1860 kunde svenska medborgare lämna Svenska kyrkan, under förutsättning att man samtidigt anmälde sitt inträde i ett annat officiellt godkänt samfund.

Därmed inte sagt att statskyrkans prästerskap gillade detta så värst mycket. Vilket lämnat lite spår i kyrkböckerna.

Första gången jag stötte på fenomenet var i Stöde nära Sundsvall. I de vackert skrivna kyrkböckerna på 1870- eller 80-talet, kan jag läsa flera gånger i dopbokskanten: 'föräldrarna baptister, vägrat dopet' eller på något ställe: 'fadern baptist, vägrat döpa'.

Den prästen nöjde sig i alla fall med den lilla anteckningen.

Min mentor i släktforskning berättade att han en gång stött på följande lilla anteckning i en kyrkbok: 'Bekänner sig till den katolska villfarelsen'.

Min vän Barbro berättade igår att hon i de bohuslänska kyrkböckerna hittat anteckningar om barn som benämnts 'mormonyngel'.

Häromdagen hittade jag år 1875 en nyfödd Karl David i födelse- och dopboken för Brunneby i Östergötland. Men istället för föräldrar, hade prästen skrivit 'se anteckning'. I anteckningsfältet läser jag följande: 'Karl David är född af föräld. Karl Oscar Larsson och hu. Karolina Jansson från Fallet, Westanå egor. Föräldrarna methodister. Dopsedel utfärdad af en pastor Wallén, sannolikt methodist. Dopet kan icke anses annorlunda än såsom ett nöddop.'

Ack ja. Statskyrkeprästen får det att låta som 'sannolikt återfallsförbrytare'... Och mer än nöddop var det inte värt. Allt för att hålla dessa utbrytare på avstånd.

Men det hade han ju inget för. Frikyrkorna kom för att stanna, tätt följda av arbetarrörelse, nykterhetsrörelse... Och därtill ångbåtar, järnvägar och dagstidningar. Sverige var obönhörligt på väg att förändras för alltid. På gott och ont.

Bilden föreställer Nysätra (Nysättra) kyrka i Västerbotten.

×
Håll dig informerad

När du prenumererar på Rötterbloggen kommer vi att skicka dig ett e-post när ett nytt blogg-inlägg kommit så att du inte missar något.

De fattigas historia
Vem var William Matson?
 

Kommentarer 4

Roland Jargården den fredag, 02 mars 2018 13:29

Kul att se att du är i farten och har skrivklådan kvar...Om jag minns rätt så upphörde inte kravet på att tillhöra något trossamfund förrän en bra bit in på 1950-talet.

Kul att se att du är i farten och har skrivklådan kvar...Om jag minns rätt så upphörde inte kravet på att tillhöra något trossamfund förrän en bra bit in på 1950-talet.
Helena Nordbäck den fredag, 02 mars 2018 13:40

Hej Roland!Kul att höra av dig! 1952 närmare bestämt, kom lagen ifråga.... Har du läst mina tidigare rötterbloggar?

Hej Roland!Kul att höra av dig! 1952 närmare bestämt, kom lagen ifråga.... Har du läst mina tidigare rötterbloggar?
Roland Jargården den fredag, 02 mars 2018 14:58

Jodå, jag brukar läsa dem. Det är dock inte förrän nu som jag har fått tummen ur det berömda och skaffa mig inloggningsuppgifter.

Jodå, jag brukar läsa dem. Det är dock inte förrän nu som jag har fått tummen ur det berömda och skaffa mig inloggningsuppgifter.
Eva Johansson den söndag, 04 mars 2018 20:11

Det hände också att präster tvångsdöpte de frireligiösas barn, åtminstone i början efter att konventikelplaketet försvunnit. Bland annat baptisternas barn i några jämtländska församlingar.

Det hände också att präster tvångsdöpte de frireligiösas barn, åtminstone i början efter att konventikelplaketet försvunnit. Bland annat baptisternas barn i några jämtländska församlingar.
Redan registrerad? Logga in här
Gäst
19 april 2024

Captcha bild