Så här deltar du i projektet Namn åt de döda:

1. Kontakta din förening

"Namn åt de döda" är ett gemensamt projekt för Sveriges släktforskare att samlas kring. Kontakta därför din lokala förening så att ni tillsammans kan lägga upp en strategi för registrering av döda i "era" församlingar. Några tillsammans har också lättare att kontrolläsa avskrifterna. Även om du som enskild person kan delta i projektet, är det alltid bra att i en förening utbyta erfarenheter om källor mm och ge varandra hjälp och stöd.

2. Adoptera en eller flera församlingar

Gå till "Sök församling" och välj sedan län. Den sida du då får upp innehåller alla länets församlingar ordnade efter kommun och församling. Den ordning som använts är hämtade från Sveriges församlingar genom tiderna och visar således den indelning som var aktuell 1/1 1988. För att adoptera en församling klickar du på Ledig och får då upp ett formulär att fylla i och skicka. När projektledaren fått ditt formulär noteras du för församlingen på länssidan. Samma gäller för dig som vill komplettera en församling markerad med Bör kompl.. Adoptera inte fler församlingar än du säkert känner att du klarar av under ett halvår, som är tidsbegränsningen för en adoption.
Många församlingar är väldigt stora och det kan då vara lämpligt att endast adoptera en begränsad tidsperiod av församlingen. Ange vid bokningen vilka år du vill åta dig.

3. En fil från projektledaren

Nästa steg i projektet innebär att du får en fil från projektledaren via e-post. Standardfilen är i Excel-format. Spara filen i din dator och öppna den. Filen innehåller en tom tabell med de kolumner som skall fyllas i. I samband med utskicket av filen kommer du också att få en detaljerad beskrivning av hur du fyller i uppgifterna. Det är viktigt att inte fältordningen ändras, eftersom filen innehåller formler för beräkning av födelsetiden med hänvisning till döddatum och ålder vid dödsfallet.
Om du vill jobba med komplettering av redan gjort arbete, är det mycket viktigt att du inte fyller på i gamla filer, utan använder den fil du fått dig tillsänd.

4. Excerpering

Nu är det dags att undersöka varifrån uppgifterna skall hämtas. På sidan "Källor" finner du information om vilka källor som är tänkbara. Du måste själv ta reda på var de volymer du behöver förvaras. Det är huvudsakligen dödbok och församlingsbok eller husförhörslängd som skall användas. De har förstahandsuppgifter och är mer pålitliga än andra källor. Excerperingen görs med fördel direkt från källan till filen på din dator, antingen från någon av operatörerna som har kyrkböckerna på nätet, eller från landsarkivets volymer.

5. Digitalfotografering

I projektet har en hel del digitalfotograferingar av dödböcker gjorts vid några av våra landsarkiv. Det var dödböckernas vänstersidor + första spalten på högersidan som fotades. Bilderna skickades sedan ut till medarbetare i projektet Namn åt de döda som kunde göra huvudparten av arbetet med registreringen hemma vid datorn. Det var mycket uppskattat och underlättade mycket. Någon mer fotografering kommer dok inte att göras, eftersom det bara är församlingsböckerna kvar som behöver granskas vid komplettering, och de är sekretesskyddare efter 1940.

6. Uppgifterna

De uppgifter som skall skrivas av ur källorna är följande:

Dödsdatum, skrivs som t ex 19010418
Efternamn, ett eller flera. Kan vara t ex Johansson Ståhl eller Beck-Fries
Förnamn, alla förnamn
Födelsenamn, den dödes efternamn från födseln, t ex gifta kvinnors och änkors flicknamn. Under 1900-talets början kan det råda tveksamhet om vilket efternamn en kvinna använde. Skriv då in det efternamn som står i dödboken i fältet Efternamn. Ogifta kvinnors efternamn skrivs alltid i Efternamn.
Adress. Bostadsadress vid dödstillfället
Församling och län där personen var skriven vid dödstillfället
Födelsedatum, skrivs som t ex 18741009
Födelseförsamling, med nutida stavning, eller –land för utlandsfödda
Födelselän. Använd länsbokstäver
Civilstånd vid dödstillfället. Använd endast Gift man, Gift kvinna, Ogift man, Ogift kvinna, Änkling, Änka, Frånskild man, Frånskild kvinna, Pojke under 18 år eller Flicka under 18 år.
Civilståndsdatum. Datum för sista civilståndsförändring, skrivs som t ex 18950721
Sida. Sidhänvisning till församlingsboken eller husförhörslängden.
Källor. Förkortningar se länken Källor
Noteringar. Var sparsam med noteringar. Uä barn utan efternamn kan moderns för- och efternamn noteras här. Dödförklaring kan också noteras.
OBS! Endast personer som var skrivna i församlingen skall tas med, inte dom som begravdes i församling men var hemmahörande i annan församling. Personer som inte tillhör församlingen har ingen hänvisning till sida i församlingsboken. Dödboken har också en kolumn för statistik med rubriken "Räknas till församlingen". Tag inte med dem som har ett streck där (-)

7. Skicka filen

När du är klar med församlingen och har kontrolläst skickas filen åter till projektledaren på dodbok@genealogi.se som en bifogad fil. Var noga med att ange vem som skickar filen. På länssidan kommer församlingen därefter att noteras som klar.

8. Projekttid

Inlämning av material till Sveriges Dödbok 8 ska ske senast i juli 2021, och till Sveriges Dödbok 9 senast i juli 2023. Om du adopterat och inte tror dig bli klar inom rimlig tid, bör du kontakta projektledaren och avboka det du inte hinner.

9. Belöning

Alla som levererar en fullständig församling kommer att få ett exemplar av Sveriges Dödbok.

Instruktioner nyregistrering 1830-1859