hedstromMed hjälp småländsk envishet och ett stort teknikintresse blev veckans svenskamerikan en av pionjärerna inom motorcykeltillverkningen i USA.

Carl Oscar Hedström föddes den 12 mars 1871 i Åkarp, Lönneberga socken, Småland.  Hans föräldrar var skräddaren Anders Petter Hedström (1840-1919) och Carolina Danielsdotter (1843-1915). I familjen fanns även systrarna Hilda Maria (1866-1909) och Hilda Carolina Sofia (1876-1917). Sommaren 1880 utvandrade hela familjen till Brooklyn i New York.

Redan som ung intresserade han sig både för cyklar och för mekanik. När han var 16 år tog han tjänst hos en urmakare och fem år senare blev han gesäll. På sin fritid konstruerade han och byggde cyklar av bättre kvalitet än standardcyklarna. Han byggde även så kallade pacers som var en tandemcykel med motor. De användes för att åka före tävlingscyklister när dessa försökte sätta hastighetsrekord genom att utnyttja baksuget från pacern. Kvaliteten på många av de pacers somfanns på marknaden var undermålig till skillnad från Oscars konstruktion.

Startade företaget Hendee Manufactoring

Oscar kom 1900 i kontakt med George M. Hendee (1866-1943) -en före detta framgångsrik tävlingscyklist som gått över till att tillverka cyklar. Han blev imponerad av Oscars pacer och bad honom konsturera en motoriserad cykel som kunde masstillverkas till en rimlig kostnad. Samarbetet mynnade ut i att de startade företaget Hendee Manufactoring – namnet ändrades 1923 till Indian Motocycle Company (OBS ingen felstavning – de hade inget R med i motorcycle). Oscar satte själv ett hastighetsrekord när han 1903 kom upp i 90 km/h i en av företaget motorcyklar, vilka hade fått namnet Indian.

Företaget växte och 1912 var den nya fabriken the Wigwam klar. Året efter tillverkades 32 000 motorcyklar vilket var mest i världen. Fram till 1916 tillverkades alla Indian med Oscars motorer – totalt blev det 135 000 och flera andra motorcykelfabrikanter tillverkade motorerna på licens. Oscar pensionerade sig 1913 för att ägna sig åt sin motorbåt Indian, men återkom tillfälligt till företaget när problem uppstod vid leveranserna till armén 1916. Även George Hendee lämnade företaget vid samma tid.

Tuff konkurrens

Indian var tidig med att erbjuda växellåda som tillval och 1913 kom bakhjulsfjädringen. Motorcyklar var förhållandevis dyra att tillverka och de billiga T-Fordarna blev en allt svårare konkurrent. Under första världskriget såldes större delen av produktionen till den amerikanska armén. Runt 1940 sålde Indian ungefär lika många motorcyklar som värsta konkurrenten Harley Davidson, men kriget och den hårdnande konkurrensen gjorde att företaget lades ner 1953. Det var då världens äldsta existerande motorcykelmärke – en position som övertogs av Triumph. Ett antal Indian hamnade i Sverige under mellankrigstiden och några rullar fortfarande.

Indians mest populära modeller var Scout (1920-41) och Chief (1922-53). Chief användes mycket av den amerikanska polisen och gashandtaget sitter därför på vänster sida på dessa. Varför? Jo för att poliserna skulle kunna använda höger hand till revolvern.

Oscar gifte sig 1898 med Julia Andersson (1877-1954) och de fick barnen Helen (1901-90) och Howard (1904-10). Han avled den 29 augusti 1960 i sitt hem i Portland, Connecticut, USA. I Hultsfreds kommun finns en minnessten rest över honom.

Bild: Oscar Hedström på första Indiana modellen. 

Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Senaste nytt

Svenska Släktkalendern 2018 ute nu

I 2018 års utgåva av Svenska Släktkalendern utgör politiker och Bure-ättlingar två huvudteman. I år ...

Sökbara skolmatriklar i ny databas

I framtiden kommer det att bli lättare att få fram kunskap om de i släkten som studerat. Alla sver...

Borås redo för 2019

Nästa år är det västgötska Borås som huserar Släktforskardagarna. Temat blir Kyrkans skatter. Bo...

Hon är en av Sveriges och världens bästa idrottare genom tiderna. I stället för tennis och alpint sa...

Har du löst intressanta släktforskningsproblem och vill berätta om hur du gick till väga? Har du hit...

Fler artiklar